Reiser verden rundt som en digital nomad

zeynode

Administrator
Betjeningen
Det er ikke løsningen på dine problemer. Problemene dine jager deg ikke bare, de invaderer deg. Å reise betyr å bruke mye tid alene med tankene dine – på fly, tog, busser, dine første turer i den nye byen og din første kveld i ditt midlertidige hjem. Selv å jobbe alene lar tankene dine lettere distrahere fra den støyende atmosfæren på et åpent kontorlandskap. Men det er også en mulighet til å reise seg fra asken med et åpent sinn og et nytt fokus. Og som om det ikke allerede ville være vanskelig nok å håndtere fortiden din, er det også nye problemer som sniker seg inn.

Jeg har ikke lenger en stabil omgangskrets, å finne en ektefelle som støtter denne typen livsstil er mye vanskeligere enn å finne en vanlig ektefelle, og jeg vet ikke hvor mye jeg vil tjene neste måned eller tjene noe. Du vil raskt vite om det er en liten Rocky som virker sterkere etter en fiasko, eller hvis du bare er en av de statistene som andre møter seg imellom. veien til toppen.

Jeg måtte gå gjennom vokabularet mitt med ordene helg, normal arbeidstid og minstelønn

Jeg gjorde jobben min og gjorde det bra, men det ga meg ingen tilfredsstillelse. Jeg jobbet 9-5 fra mandag til fredag. Samme kontor, samme skrivebord hver dag. Så lenge jeg gjorde jobben min til en rimelig standard, fikk jeg min rimelige lønn. Ingen reell innsats var involvert eller nødvendig. Ting er annerledes nå som jeg vil begynne å bygge et rykte som oversetter og forfatter. Hvis klienter er usikre på kvaliteten på arbeidet mitt, må jeg gi dem andre grunner til å ansette meg, og disse er ofte en lav pris, veldig rask behandlingstid og 24-timers tilgjengelighet.

Hvis det betyr at jeg og min høyskoleutdanning må jobbe for en timelønn godt under de europeiske minimumskravene, så skal jeg suge til meg og gjøre det. Hvis min klient trenger noe ASAP, vil jeg kansellere strand- og cocktailplanene mine for helgen og jobbe flere 14-timers skift. Det overraskende med den er at jeg elsker den. For til tross for alt stresset og tidvis stramme tidsfrister, bestemmer jeg fortsatt hva jeg skal gjøre, når jeg skal gjøre det, og hvem jeg skal jobbe for.

Jeg kan sove sent og for dette jobber jeg til langt på kveld. Når jeg vil passe inn mellom jobb, kan jeg få en times thaimassasje. Best av alt, hvis jeg gjør en god jobb, vil den ikke gå tapt i anonymiteten til et internasjonalt selskap og bidra til andres fortjeneste. Det er jeg som får flere oppdrag og får alle pengene og skryt. Det er en utrolig følelse av uavhengighet og selvbestemmelse som du neppe vil kjenne igjen når du slavebinder dagene dine i et avlukke.

På den annen side kan for mye frihet være ganske ubehagelig

Jeg er fullt ut ansvarlig for mitt liv og mine handlinger. Hver dag må jeg ta dusinvis av avgjørelser, fra når jeg skal stå opp til å fullføre alt arbeidet mitt, hvor lenge jeg kan ta en pause, hvilke jobber jeg kan søke på, og når arbeidet mitt er godt nok til å levere. Og for ikke å snakke om ting som å bestemme meg for neste destinasjon, transportmiddel og om jeg kan bestille den biffen. La oss innse det, vi er egentlig ikke vant til vårt eget ansvar lenger i det vestlige samfunnet. Alt er ordnet og vi er overveldet av advarselsskilt som forteller oss å være forsiktige fordi kaffen vi nettopp har kjøpt kan være sjokkerende varm.

Jeg er ikke lenger i det rutinemessige krisesenteret. Hver av mine avgjørelser vil direkte påvirke og endre fremtiden min. Og hver av disse avgjørelsene risikerer å være feil beslutning og en sjanse til å være den beste avgjørelsen i livet mitt. Men med det ansvaret følger absolutt frihet. Billige billetter til Tel Aviv. La det komme. Jeg trenger ingen grunn, jeg trenger ingen unnskyldning, jeg trenger bare å ta en avgjørelse. Det tok meg litt tid å innse at jeg kan dra hvor som helst jeg vil, at jeg ikke trenger å bli hvor som helst bare fordi jeg planla det.

Det er ikke et mirakel

Det er hardt arbeid, besluttsomhet, naivitet og evig uvitenhet om enhver sosialt akseptert livsstil. Hovedforskjellen mellom en vellykket digital nomade og noen som drømmer om å være bare én, er det ene trinnet ut inngangsdøren. Troens sprang som kan ta deg geografisk og profesjonelt til stedene du alltid har ønsket å dra. Alle som har råd til å kjøpe en bærbar PC i dag har muligheten til å tjene penger uavhengig av plassering. Har du historier å fortelle? Å skrive. Er du flink til å redigere? Sorter Excel-data. Ikke vent til mulighetene kommer til deg. Gå ut, jakt på dem, og vis ingen nåde før foten din er på døren du vil ha.

Gi slipp på gamle kjærligheter og omplanlegge drømmer ofte

I årevis var veggene på rommet mitt dekket med bilder av Angkor Wat, thailandske pagoder og buddhistiske templer. Jeg har dusinvis av thailandske og vietnamesiske kokebøker, og den grove produksjonsprosessen for fiskesaus kaller det til og med et av mine favorittkrydder.

Tilbake
Topp