Hvor surfere samles i vannet for å klatre etter

zeynode

Administrator
Betjeningen
Mangelen på bred representasjon i line-upen er en velkjent bekymring i surfeverdenen. "Surfing er en veldig hvit sport, spesielt i USA," sier Becky Mendoza, medgründer av Changing Tides Foundation, i en e-postutveksling. Det er ekstremt sjeldent å se en farget person i serien. Vi trenger virkelig at dette endres. Christopher Ragland sier at han var heldig som lærte å surfe med en svart venn mens han vokste opp i San Pedro, California.

Ragland, nå bosatt i Santa Barbara, sa over vannet: "Jeg er vant til et slags svart ansikt. Ragland, som holdt en CommUnity Paddle Out for å støtte Black Lives Matter på Leadbetter Beach i Santa Barbara i begynnelsen av juni, sier at han føler at han har sett flere svarte surfere de siste månedene, men det er fortsatt en sport som svarte barn ikke ser. de kan være en del av.

Han legger merke til at merker som Ragland, Billabong og Ripcurl egentlig ikke snakker med fargede unge mennesker, og sier: "Jeg vil gjerne se svarte og brune mennesker i det minste et sted i surfekulturen."

Endre fortellingen

Denne mangelen på representasjon er det som inspirerte Chelsea Woody, Danielle Black Lyons, Gigi Lucas og Martina Durans slagord Kvinner i alle farger til å finne teksturerte bølger på bølgene. Grunnleggerne av Textured Waves skriver at siden kvinner skapte kulturen og sporten surfing for å spre surfing til kvinner med farger og underrepresentert demografi, har de sett en økende interesse for å endre fortellingen via e-post. I dagens tilstand av verden undersøker surfere miljøet sitt og ønsker også å spille en rolle i den bredere samtalen globalt for å være mer inkluderende i sine egne lokalsamfunn.

Surfeverdenen har ikke alltid vært så åpen. Da Ybarra startet surfeleir for 10 år siden, møtte han tilbakeslag. Overraskende nok var det en viss motstand i surfemiljøet. Han sier det var som en fin hvit gammelmannsklubb. Ybarra spurte seg selv om de ikke vil at vi skal lykkes fordi jeg er meksikansk fordi jeg er kvinne. Så årene med frekkhet fra en del av samfunnet sjokkerte meg virkelig.

Tilgangsproblemer

Selv der holdningene begynner å endre seg, handler det om å få svarte og brune barn og til og med voksne til havet og surfe først og fremst. Tilgang er et problem som Mendoza fra Changing Tides mener har alt å gjøre med systemisk rasisme i Amerika. Som Mendoza forklarer, er svarte samfunn vanligvis ikke lokalisert i nærheten av havet, og hvor verdien av eiendom gjør det uoverkommelig for folk flest å bo, i det minste på California Coastline. Så er det utstyret, dykkerdressene, surfebrett, bånd, transportutstyr, alt med høy prislapp. Alt dette gjør det utrolig utilgjengelig for de som ikke har råd til denne luksusen.

Chris Ragland erkjenner at tilgang er et "stort" problem og tror at hvis flere svarte tenåringer lærer å surfe, vil i det minste noen av dem lykkes. Han vil at flere av dem skal tilbringe tid i vannet og se at det er andre idretter som er åpne for dem ved siden av for eksempel skateboard og basketball. Jeg sier ikke at Black må være den beste surferen, sier Ragland. Men vi ser ikke de beste surferne i verden. Vi ser de beste surferne med surfetilgang.

I tillegg til organisasjoner som Ybarras Wahine Project, sier Mendoza at ideelle organisasjoner som Stoked Mentoring, City Surf Project og Brown Girls Surf gjør gode ting for å bygge tilgjengelighet.

Utvide synet på surfekultur

Utover å promotere flere barn til å surfe, sier disse talsmenn at det er viktig for disse barna å se seg selv reflektert i surfekulturen. Ved siden av ressurser sier Ybarra at de fleste surfeinstruktørene på leiren hans er meksikansk-amerikanere, og tilbyr gratis surfeleir til barn i East Salinas, finansiert av donasjoner og inntekter fra å betale barn fra rikere kystbyer. Men bildet av surfing må være bredere for mainstream-samfunnet og ikke bare individuelle surfere som dukker opp og blir sett.

Jeg synes surfemerker bør markedsføre mer til fargede mennesker ved å diversifisere ansatte og lagryttere for å representere befolkningen generelt bedre. Dette vil gjøre alle mer fornøyde med sport, sier Mendoza. Santa Barbara-surferen Ragland, en grafisk designer, sier han håper å lansere et surfemerke påvirket av hiphop-kulturen som kan snakke mer direkte til unge svarte i samfunnet hans.

Å dele glede og utvide horisonten

Hvorfor er alt dette viktig? For det første bør gleden ved å surfe ikke være forbeholdt de få privilegerte. For Ragland er surfehandlingen «poesi i bevegelse» og en opplevelse han ønsker at flere som ligner på ham kunne sette pris på. Å koble til havet er også en gave som kan være til nytte for det bredere samfunnet. Ta med små barn i havet fra Ybarra, East Salinas. Han sier de har sett delfiner eller hvaler og utviklet en forståelse og interesse for havmiljøet, enten de er surfere eller ikke. Dette er viktig ettersom vanskeligstilte samfunn har større risiko for alle de negative sidene ved klimaendringene, sier Ybarra.

Dessuten sender han et bredere budskap ved å si at en sport som bare kan se mannlig og hvit ut fra utsiden, er noe de også kan gjøre. Han vil at barna han lærer skal padle hardt for en innkommende bølge, å vite at de kan oppnå alt de har tenkt seg til. "Dette åpner dem for en verden de ikke visste at de kunne være en del av," sier Ybarra. Når de ser og går, herregud, jeg kan gjøre denne typen ting. Jeg kan overvinne denne frykten. Jeg kan overvinne denne frykten, jeg tror det viser dem at det bare er et hinder. Da kan de se det og ta det til neste ting i livet.

Ragland føles ganske likt. Han sier at hvis du ikke er oppdratt av havet, vil du sannsynligvis bli skremt av havet. Men når du er ute på vannet og reiser, utvider det perspektivet ditt. Du tenker mye større enn din egen blogg.

Alle har en rolle å spille

Vi har alle en rolle å spille for å gjøre dette mulig. Selvfølgelig kan surfere fra mer privilegert bakgrunn jobbe for å introdusere sporten vi elsker for andre og ta imot oppmerksomheten til de som tradisjonelt ikke kan delta. De som ikke surfer, men strømmer til strandmoten til kjente surfemerker, kan kreve mer representasjon av disse merkene. For å gjøre en reell endring, start i din egen bakgård med familie og venner og i din indre krets. Ikke alle kan gjøre alt, men å fokusere på områder du allerede brenner for kan utgjøre den største forskjellen. Når vi gjør det, kan vi begynne å se generasjonsskifter og atferdsendringer, sier kvinnene i Textured Waves.

Det endelige målet vil bli sett i vannet. "Vi ønsker å se lagoppstillinger som er mer representative for befolkningen vår i USA, folk av alle raser, former, høyder, farger, seksuell legning og kjønn fra alle samfunnslag," sier Mendoza. Ragland sier at dette problemet har holdt ham på. våken om natten, og innrømmer at dette kan ta tid. Men han ser frem til dagen da flere svarte og brune surfere vil se at uansett hva som skjer på land, er havet et sted du kan stole på, ikke dømme.

Tilbake
Topp