Selv om å være redd for å fly kan være en belastning, som det meste

zeynode

Administrator
Betjeningen
Den har også en bakside. Misforstå meg rett, jeg skulle ønske jeg ikke hadde taklet denne fobien, men jeg har lært å få mest mulig ut av denne lidelsen. Jeg reiser vanligvis alene. Jeg hadde ikke en venn til å distrahere meg eller en partner til å gni ryggen min mens jeg hadde et fullstendig panikkanfall. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde et kjent ansikt til å hjelpe meg å takle, men som oftest er jeg glad jeg ikke kollapset foran noen jeg kjenner.

Får deg til å innse at folk flest har det bra

Til tross for alt innså jeg at jeg ikke kunne takle frykt alene, at jeg trengte noen som ga meg selvtillit. Overraskende nok har jeg gjennom årene alltid hatt en vennlig person ved siden av meg. Naboen min hjalp meg på hver flytur jeg tok. En 20 år gammel mann og hans 19 år gamle bror tilbød meg sjokolade, snakket med meg i timevis for å få meg til å føle meg bedre. Jeg hadde også den utrolige opplevelsen av å sitte ved siden av en livredd kinesisk kvinne; han klemte meg og holdt hånden min i det meste av en 8 timers flytur. Jeg satt ved siden av en dame som praktiserte yogipuste sammen med meg. Jeg fikk utallige silkepapirer, matvarer, glass med vann og blasts på ryggen. Fremmedes godhet er ingen myte, de fleste er utrolig forståelsesfulle og omsorgsfulle og det husker jeg hver gang jeg flyr.

Gir deg en følelse av prestasjon

Ikke bare er jeg redd for å fly, jeg er helt livredd. Jeg gråter, skjelver, overventilerer og føler meg kvalm; men det vil aldri stoppe meg fra å reise. Jeg har alltid de samme tankene når jeg går av et fly. Jeg var redd, men jeg fløy allikevel. Jeg presset helvete ut av hånden på en stakkars fremmed, men jeg lyktes. Jeg vil aldri la frykten min styre livet mitt og bestemme hva jeg skal eller ikke bør gjøre. Å gjøre noe du er så redd for gir deg kunnskapen om at du har tatt avgjørelsen din, det gjør ikke reptilhjernen din.

Du får den beste servicen på hele flyet

Det er mitt ansvar å fortelle kabinpersonalet at jeg er nervøs. De trenger å vite når noen kommer til å besvime, bli syke eller bare gjøre 300 mennesker gale på grunn av lett turbulens. Jeg forteller systematisk til flyvertinnen nærmest setet mitt at jeg har en alvorlig flyskrekk og at jeg trenger at de kommer og sjekker meg etter takeoff og når jeg passerer turbulenssonen. La meg fortelle deg at det å være ærlig om frykten din vil gi deg store bonuspoeng. Jeg visste aldri at kabinpersonalet var så godt trent til å håndtere folk som meg. De er ofte utrolig profesjonelle og høflige. På et fly fra Calgary til London satt en fabelaktig ledsager ved siden av meg under takeoff og holdt meg i hånden.

Da han kunne forlate setet, gikk han bakerst i flyet og kjøpte sjokolade og blader til meg og satt ved siden av meg i en time til. Men det er ikke alt, jeg fikk tilbud om å besøke piloter på flydekket, jeg fikk gratis drikke og mat på flyreiser jeg måtte betale for, og jeg ble til og med forfremmet til business class! Det er en flott tjeneste.

Du leter alltid etter bedre alternativer

Å fly er den raskeste måten å komme seg rundt i verden på, men vi vet alle at det er langt fra miljøvennlig. For tiden produserer luftfartsindustrien om lag 2,5 prosent av globale klimagassutslipp og 13 prosent av alle CO2-utslipp fra transportsektoren. Industrien er også en av de raskest voksende kildene til klimagassutslipp. Din flyskrekk vil alltid presse deg til å finne en annen måte å komme deg fra A til B på; bilbasseng, busstur eller togtur. Mange av disse alternativene er ikke bare mer økologiske, men gir også gode muligheter til å møte mennesker, nyte naturen og ta deg tid til å reise en gang i blant.

Tilbake
Topp