Skiltene var litt misvisende som om den ikke hadde blitt rørt på flere måneder

zeynode

Administrator
Betjeningen
usett hoteller og barer som lover fester, happy hour og snart gjenåpning. "Stengt til sommeren," sa skribleriet utenfor Taberna 99. Det er uklart nøyaktig hvilken sommer skiltet viser til. Det kan bli 2019. Det blir kanskje aldri 20. Tilbake neste sesong, les hva som henger bak Buena Onda Beach Resort. Neste er et relativt begrep. Strandfesten annonserte Waves and Dreams, men den eneste festen som pågikk var blant forlengede strandstoler.

Disse ruinene jeg så ri på en hest i Playa Santana i Nicaragua i høst var noe triste, en påminnelse om den livlige, om enn korte, gullalderen til nicaraguansk turisme som nådde toppen i 2017 og tidlig i 2018. og Nicaragua var turisme-kjæresten på den vestlige halvkule. Det var lett å forstå hvorfor folk ble forelsket i landet da vi ruslet langs denne nydelige stranden i Rivas-avdelingen. De majestetiske tropiske fjellene reflekterer kveldens siste lys, mens brusende stillehavsbølger slår mot den gylne strandlinjen.

Området er best kjent for hjemmet til surfeferier som Panga Drops og Colorados, og den ekspansive Rancho Santana, en privat bolig og et luksuriøst feriested med fem nydelige bortgjemte strender. Selv om feriestedet har holdt seg åpent, er det bokstavelig talt det eneste fyret av lys på denne fjellrike kystlinjen ved solnedgang.

Fra randen av en eksplosjon til bunnen

Den grufulle krisen Lexin snakker om er den interne uroen som rammet Nicaragua i vår. Et upopulært forslag om å trekke ut folkepensjoner trakk oppmerksomheten til masseprotester i april, og den påfølgende regjeringens aksjon spredte bilder av demonstranter som angrep militæret til internasjonale nyheter. Land rundt om i verden har begynt å merke Nicaragua med den fryktede nivå 3 reiserådgivningen, eller tilsvarende det landet, og råder innbyggerne til seriøst å revurdere alle ikke-nødvendige reiser.

Dette var dårlige nyheter for et land som har brukt 20 år på å foredle sitt bilde av en bananrepublikk som et ustabilt, fattig og farlig sted. Akkurat som det endelig var på nippet til å gi et stort slag for reiselivsmiljøet, var det tilbake på sporet. Den siste høysesongen mellom november og april var fantastisk, sier Hans Pfister, administrerende direktør i Cayuga Collection, som fører tilsyn med hoteller i Nicaragua og Costa Rica. Selskapet hans ble tvunget til å stenge et av sine fremste feriesteder, Jicaro Island Lodge, i umiddelbar etterdønning av krisen. Det var snakk om direktefly fra New York og Madrid.

Ser ut som, OK endelig, det tok bare 20 år og endelig skjer det. Og så kom krisen, så kom den tilbake Det føles som om vi er tilbake for 20 år siden.

Tom resort tennisbane under blå, men overskyet himmel

Det var ikke bare luksuseiendommer som var vert for de store pengene fra ut av byen. Anbefalt overnatting for surfere og ryggsekkturister, vandrerhjem kunne ikke ha det bedre. Vi hadde i gjennomsnitt 80 til 90 prosent belegg gjennom året, sier Muffadal Saylawala, grunnlegger av Casa Oro Group, som eier det største hotellet i den populære surfebyen San Juan del Sur. Det var tider da vi ikke hadde nok senger. Jeg avviste folk. I år, i månedene april og oktober, ville vi vært spente på om det var fem personer på hotellet. Dette var spesielt skadelig for et land som endelig nøt det økonomiske byttet av turisme.

"Dette kom ut av ingensteds," sa Rancho Santanas Lexin. Alle sa, åh, jeg fikk et lån for å bygge huset mitt, eller jeg kjøpte en ny motorsykkel eller en bil. Folk nær meg sørget for at det var én person som støttet alle fra å få alle partene i familien til å fungere. Mens Rancho Santana forble åpen under krisen med nesten ingen permitteringer, var denne unntaket. De fleste større feriesteder har stengt, mest kjent, Mukul Auberge Resort, som alle gjestene deres rømte fra under krisen.

Et land kjemper for å vise verden at det er trygt

I dag er urolighetene stort sett over. Men med utenlandske myndigheters advarsler om det høye trusselnivået for Nicaragua, har det vært vanskelig å få folk til å komme tilbake. "Folk har et bilde av stridsvogner i gatene, det ser ut som en borgerkrig," sier Pfister. Men det vi har nå er et helt trygt land for turisme. Ingen barrikader, ingenting annerledes enn før hvis du er turist. Dette ble klart for meg innen fem minutter etter at jeg forlot Managua flyplass. Da jeg kom til Masaya-vulkanen, var alle de oppsiktsvekkende nyhetssakene vennene mine hadde sendt meg slettet fra hukommelsen. Nasjonalparken så fredelig og åpen ut, den eneste røyken som kom ut av kalderaen.

Utenfor parken var det stille i gatene. Folk så glade ut som vanlig nicaraguansk merkevare. Alberto Marin, Rancho Santanas direktør for gjesteopplevelse, fortalte Nicaraguanere at vi er et glass full av mennesker. Vi er alle i ferd med å gå videre demokratisk. For oss handler det om jobb og et smil om munnen. Pfister snakket med meg kort tid etter å ha møtt de fem europeiske ambassadørene i Nicaragua og oppfordret dem til å redusere trusselnivået fra tre til to.

Tyskland og Østerrike hadde nylig tatt den ned, og møtet ble holdt i håp om at andre ville følge etter. "Vårt nåværende budskap er at vi er her med åpne armer," sa han. Det er alt vi kan gjøre akkurat nå, vi kan ikke overbevise noen. Dette må de forstå selv. Men det er alt vi kan gjøre med nivå 3.

Returnerer noen få modige spor

Pfisters budskap ser ut til å nå frem, om enn bare for de som graver dypt nok til å finne det. Vi hadde et par fra Virginia, og de gikk på nettet, og det første de så var reisevarselet, sa han, og diskuterte de første gjestene som returnerte til Jicaro Island da den åpnet igjen i oktober. Men de sa la oss se forbi det og undersøke hva som skjer på banen, og de så på det og kom likevel. Saylawala, 80, som møtte meg på en bar i San Juan del Sur og spurte hvorfor han var så treg sammenlignet med året før. Han snakket om en mann fra Louis.

Helt uvitende om sommerurolighetene så mannen nesten sint ut for at han hadde hindret noen i å komme. Dessverre er stedene som virket tomme på min høsthestetur fortsatt åpne. Det er ikke så folksomt som de er, men folk kommer tilbake.

Tilbake
Topp